Κουσουλίνη Βασιλική
Κουσουλίνη Βασιλική
Επίκουρη Καθηγήτρια
Σπουδές:
Διδακτορικό Δίπλωμα: Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, 2014.
Μεταπτυχιακός Τίτλος: Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, 2009.
Πτυχίο Φιλολογίας, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, 2004.
Δημοσιεύσεις:
Βιβλία:
A History of Alcman’s Early Reception: Female-Voiced Nightingales, Cambridge Scholars Publishing: Newcastle upon Tyne 2019.
Τραγικές ηρωίδες και γυναικείοι Χοροί: ματαιωμένες εκτελέσεις «γυναικείων» χορικών λυρικών ασμάτων στο έργο του Ευριπίδη (υπό προετοιμασία).
Επιμέλειες συλλογικών έργων:
Α. Papachrysostomou, V. Kousoulini, A. S. Valtadorou, E. Zagari (επιμ.), Collective Emotion(s) in Ancient Greek Theatre (υπό προετοιμασία).
K. Stergiopoulou, C. Blanco, V. Kousoulini (επιμ.), Brill’s Companion to the Reception of Sappho (υπό προετοιμασία).
Πρόσφατα άρθρα και κεφάλαια σε συλλογικούς τόμους:
«Μεταθανάτιος βίος, τεχνολογία και μεταθανάτια βία: Η δέλτος της Φαίδρας στον Ιππόλυτο του Ευριπίδη», στο: Πρακτικά του Συνεδρίου με τίτλο: Πολιτικές βίας και πολιτικές βίου στο αρχαίο θέατρο: από τον κλασικό πέμπτο αιώνα στον εικοστό πρώτο, Αθήνα (υπό εκτύπωση).
“Women’s Choral Apotropaic Songs in Tragic Contexts of Domestic and Civic Disharmony”, στο: M. G. Spathi, M. Chidiroglou και J. Wallenstein (επιμ.), Apotropaia and Phylakteria. Confronting Evil in Ancient Greece, Oxford: Archaeopress 2024, 11-18.
‘‘Suffering Women and their Skin(s): Representations of Female Bodies in Pain in Euripides’’, Synthesis, Dossier: Gestualidad en el teatro griego antiguo. Los gestos y el cuerpo en el texto y en la escena (2024) 31.1-2, https://doi.org/10.24215/1851779Xe144.
“Dionysian Choreia as a Multisensory Experience in Ancient Greek Theater, and Ancient Greek Literary Criticism”, στο: M. Meyer, M. Christopoulos και A. Papachrysostomou, Unveiling the Hidden Face of Antiquity: Mysteries and Cryptic Cults, Vienna: Phoibos Verlag 2023, 255-264.
“Heroines, Other Women, and Female Choruses: Performing ‘Sympathetic’ Sexual Jealousy in Ancient Greek Tragedy?”, στο: Μ. De Polli και P. Vesentin (επιμ.), Il mostro dagli occhi verdi. Studi sulla gelosia nel teatro antico (e moderno), Drama. Studien zum antiken Drama und seiner Rezeption: G. Narr Verlag: Tübingen 2022, 219-240.
“A Study of Elpis in Ancient Greek Literary Laments and Songs for the Dead: Hope and the Tradition of Greek Lament”, Studia Philologica Valentina 25 (2023) 41-58.
‘‘Cassandra as a False Chorus Leader and her Skeuê in Euripides’ Trojan Women’’, SKENÈ: Journal of Theatre and Drama Studies 9.1 (2023) 187-201.
“Female Characters, Female Sympathetic Choruses, and the ‘Suppression’ of Antiphonal Lament at the Openings of Euripides’ Phaethon, Andromeda, and Hypsipyle”, Frammenti Sulla Scena 1 (2020) 1-23.
“Partheneia, Hymenaioi, Kinetic Choreia, and the Transference of Joy in the Exodoi of Aristophanes’ Peace, Birds, and Lysistrata”, Dionysus ex Machina XI (2020) 71-106.
“Restraining the Song of her Mistress and Saving the Oikos: Nurses in Euripides’ Medea, Hippolytus, and Andromache”, SKENÈ: Journal of Theatre and Drama Studies 5.2 (2019) 19-42.
“A Satyric Lullaby in Aeschylus’ Net-Haulers (fr. 47a Radt)?”, Euphrosyne 43 (2015) 9-22.
Ερευνητικά ενδιαφέροντα:
Αρχαίο δράμα, αρχαία ελληνική επική και λυρική ποίηση, αρχαία ελληνική λογοτεχνική κριτική.
Προσωπικές σελίδες:
https://scholar.google.gr/citations?user=OIYHdf8AAAAJ&hl=el
https://upatras.academia.edu/VasilikiKousoulini
Ώρες συνεργασίας με τους φοιτητές:
Κατόπιν συνεννόησης μέσω email